Какво се случи през 2010 в корейската киноиндустрия
Изминалата година донесе известни промени във филмовата индустрия на Корея, част от които са свързани с международния успех на филма „Avatar“. Боксофис приходите са се увеличили с 6,5% в сравнение с предишната година заради по-високата цена на билетите за 3D прожекциите, които заляха пазара след „Avatar“. Има спад обаче с 5,2% в броя на посетителите – общо 146 млн, което е двойно по-малко от предходните години, когато е бил около 3%.
Няколко корейски филма застават в топ 10 класацията по приходи, а маркетинговият дял на местните продукции се е повишил до 46,5%, което помага за относително стабилните печалби на фирмите в индустрията. Водещ дял държат отново американските продукции с 47,3%.
Доминиращата компания в дистрибуцията през последните 8 години не се е променила и през 2010. Това е CJ Entertainment с нейните 44 филма и дял от 27.8%. На второ място е 20th Century Fox Korea с дял от 10.9%, следвана от Lotte Entertainment с 10.6% (разпространила „71-Into the Fire“ и „Cyrano Agency“).
Филмът на челна позиция по приходи, излъчвания и посещения е „Avatar“, като 3D продукцията поставя нов рекорд в броя на продадените билети – 13.41 млн., измествайки предишният водач „The Host“(2006) с 400 хил. повече. Второ място заема „The Man From Nowhere“ с участието на Уон Бин, следван от американския „Inception“ и корейския „Secret Reunion“.
Промяната на предпочитанията на зрителите се отразява в класирането на пет 3D филма сред топ 10 чуждестранни продукции, определени по брой продадени билети. Това е довело и до повишение на техния дял от 2.2% през 2009 до 16.5% през 2010.
Експортът на корейска продукция в Азия има известен спад за сметка на 72% увеличение на същия към европейския пазар и близо 60% растеж към Америка. Нашият континент е заложил на продукции от най-реномираните режисьори на Корея и на наградени ленти, докато в Америка повишението е свързано с пускането на мултиплекса CGV LA за директна дистрибуция на корейски филми.
Като една от водещите световни високотехнологични среди, корейската филмова индустрия печели и от предоставяне на услуги като компютърна графика, специални визуални и звукови ефекти, снимки и др. Естествено, първенството се държи от Америка с близо 76% дял, а Азия като цяло заема около 24%, като голяма част от този процент отива за китайските продукции.
Стремежът за навлизане все повече на международния пазар кара корейската филмова индустрия да развива нови програми за съвместни действия с чужди партньори като обмен на CG/VFX/3D технологии и предоставяне на първа фаза на продукция и др., за да преодолее ограниченията на местния пазар.
Източник: Hancinema, KOFIC